top of page

Wat is een assistentiewoning?

In december 2021 verhuisde Lisette uit Waterland Oudeman als eerste bewoner naar een gloednieuwe assistentiewoning in Sint-Laureins. Ze verhuisde niet alleen, haar hond Jefke kwam met haar mee. Ondertussen wonen ze al één jaar in hun nieuwe stekje en hebben ze het er prima naar hun zin. Toch aarzelen mensen om te verhuizen naar een assistentiewoning omdat ze niet goed weten wat dit precies is.



Waarom verhuisden Lisette en Jefke?


Lisette woonde graag in Waterland Oudeman, alleen stelde ze met ouder worden vast dat het thuis wel eens minder vlot liep. Lisette begon daarover na te denken en stelde zich de vraag of zij het in haar woning kon redden de volgende jaren. Ze koos het zekere voor het onzekere en hakte de knoop door. Ze besloot om te verhuizen naar een assistentiewoning in Sint-Laureins. Daar kan ze met een gerust gemoed wonen. In een assistentiewoning is alles gebouwd op maat van iemand die ouder wordt en als er iets gebeurt is hulp niet veraf.


Het was uiteraard een grote stap. Verhuizen, je woning verkopen en je aanpassen in een nieuwe woonomgeving, het is niet evident. Toch deed Lisette het allemaal. En het ging allemaal veel vlotter dan ze had gedacht.


Belangrijk voor Lisette was dat haar trouwe viervoeter Jefke mee kon verhuizen. En dat kon omdat in een assistentiewoning in Sint-Laureins het toegelaten is om een huisdier mee te nemen, mits het dier geen overlast veroorzaakt uiteraard. Jefke paste zich goed aan en is zo een beetje de mascotte van de assistentiewoningen geworden. Op het terras aan de flat werden een aantal kleine aanpassingen gedaan zodat Jefke daar op een veilige manier buiten kan zitten en niet weg kan lopen.



Wat is een assistentiewoning?

Een assistentiewoning heette vroeger een serviceflat. Vaak wordt gedacht dat dit verschillende begrippen zijn doch dat klopt niet. De vroegere serviceflat heet nu gewoon assistentiewoning. Maar wat is dat nu precies?


Trappen, drempels, de badkamer, de breedte van de deuren, het zijn allemaal mogelijke hindernissen in een woning die kunnen opduiken als je ouder wordt In een erkende assistentiewoning kan je, als 65-plusser, zelfstandig wonen. Dat laatste is wel belangrijk, je moet zelfstandig kunnen wonen, alleen of met jouw partner. Straks meer daarover.


Tegelijk is het een woning die aangepast en veilig is: er zijn handgrepen in toilet en douche, er zijn nauwelijks trappen, er is een oproepsysteem om hulp in te roepen, ... Je kan er, als je dat wil, een beroep doen op gemeenschappelijke diensten, zoals poetshulp, warme maaltijden of thuisverpleging. Er zijn ook gemeenschappelijke ruimtes waar je de andere bewoners kan ontmoeten. Het is dus een woning waar je zelfstandig woont en waar je kan blijven wonen als het wat moeilijker gaat, mits ondersteuning vanuit de thuiszorg en eventuele mantelzorg.


Hoe ziet een assistentiewoning eruit?


Een erkende assistentiewoning moet minstens voldoen aan de volgende eisen:

  • De woning is aangepast en volledig rolstoeltoegankelijk: bredere gangen en deuropeningen, makkelijk bereikbare stopcontacten, geen drempels, een lift als er meerdere verdiepingen zijn, enzovoort.

  • Ja kan zelf koken in je woning of je maaltijden aan huis laten brengen.

  • Er is een woonassistent die kan helpen bij alle mogelijke problemen en vragen.

  • Er is de garantie op crisiszorg en overbruggingszorg (tijdelijke, aangepaste zorg): als er zich een noodsituatie voordoet, ben je er zeker van dat er onmiddellijk de nodige zorg wordt geboden.

  • Er is een gemeenschappelijke ontmoetingsruimte en er is een bewonersraad waar bewoners hun advies mogen geven over de werking.

  • In een assistentiewoning wordt 24u op 24u toezicht gegarandeerd. Er is een noodoproepsysteem, waarbij uw oproep 24u/24u meteen wordt beantwoord.



Is er zorgpersoneel in een assistentiewoning?


Een vraag die vaak wordt gesteld is of er permanent zorgpersoneel aanwezig is in een complex van assistentiewoningen. Het antwoord is neen. Je moet zelfstandig kunnen wonen in een assistentiewoning, alleen of met jouw partner. In een assistentiewoning is er geen permanent zorgpersoneel aanwezig zoals in een WZC (rustoord). Er is wel een woonassistent die regelmatig langs komt en waar je als bewoner terecht kan met al jouw praktische vragen.


Waar je wel kan op rekenen is op crisis- en overbruggingszorg. Bijvoorbeeld je valt in je assistentiewoning en je hebt hulp nodig. Dan kan je met een alarmoproep erop rekenen dat er iemand langs komt uit het nabij gelegen WZC (rustoord). De eerste zorgen worden je dan ook toegediend (=crisiszorg). Dien je langere tijd verzorging nodig te hebben dan moet je een beroep doen op een thuiszorgdienst. Je woonassistent zal je hierbij helpen om er één te vinden. In de periode dat je deze thuiszorgdienst zoekt kan je nog rekenen op iemand uit het WZC (rusthuis) om je te verzorgen zodat je deze periode kan overbruggen (=overbruggingszorg). Het gaat over maximum 1 of 2 dagen.


In een assistentiewoning is er dus 24u op 24u toezicht. Een noodoproepsysteem zorgt ervoor dat je 24u/24u meteen geholpen kan worden. Dat biedt een grote gemoedsrust als bewoner. Maar er is geen 24u op 24u zorg. De zorg in een assistentiewoning is deze die je zou ontvangen indien je thuis zou verblijven. Er is wel crisis- en overbruggingszorg zoals hierboven is uitgelegd, maar dat is een tijdelijke zorg.


Hoeveel kost het?


De prijs van een assistentiewoning bedraagt:

  • 34 euro per dag voor een éénkamerappartement;

  • 38 euro dag voor een tweekamerappartement.

De prijs omvat:

  • De huur van de woning;

  • De toegangsbadge;

  • Het noodoproepsysteem;

  • De ondersteuning van de woonassistent;

  • Brandverzekering voor eigen inboedel tot 15.000 euro;

  • Burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering voor de bewoner;

  • Garantie op crisis- en overbruggingszorg (met uitzondering van de effectieve kosten voor deze zorg);

  • Gordijnen (en het onderhoud ervan);

  • Ophaling huisvuil;

  • Onderhoud van gemeenschappelijke ruimtes;

  • Onderhoud van de tuin;

  • Onderhoud van de buitengevel (incl. het wassen van de ramen);

  • De aansluiting voor de nutsvoorzieningen (excl. gebruik).


Heb je interesse?


Heb je interesse in een assistentiewoning of wens je graag meer informatie? Elke vraag wordt met uiterste discretie behandeld, een bezoek aan een assistentiewoning is ook mogelijk. Contact kan je opnemen met:

  • Orélie Haeck (woonassistent)

  • Rommelsweg 12, 9980 Sint-Laureins

  • Tel. 09 218 72 50

  • E-mail:orelie.haeck@wzc.sint-laureins.be

bottom of page